Efectul spectatorului

Efectul spectatorului este unul dintre cele mai intunecate lucruri pe care toti oamenii le fac in mod natural. Se spune ca, desi asistam la anumite acte de agresiune, este putin probabil sa facem ceva sa le impiedicam. Cu cat sunt mai multi oameni in preajma unui act de violenta, cu atat sansele ca scena sa se termine la fel de prost cu a inceput sunt din ce in ce mai mari. Toti presupunem ca trebuie sa fie cineva care sa se afle in preajma si sa actioneze pentru a preintampina degenerarea situatiei, altcineva, oricine, dar nu noi. Acelasi efect se intampla si in jocurile video si poate avea repercusiuni chiar si dupa terminarea jocului. Cand sunt mai multe personaje-bot, jucatorii nu prea vor sa ajute pe ceilalti. Chiar daca vorbim de prezenta imaginara, tot nu exista posibilitatea intr-ajutorarii celorlalti. Participantii la studiul care a demonstrat aceasta ipoteza au jucat Counter Strike si au fost impartiti in doua grupuri, intr-un grup jucau de partea politiei, impotriva teroristilor, in alta prezenta lor era individualizata, erau politisti care mergeau pe urmele unui terorist. Dupa ce s-a terminat jocul cercetatorii i-au rugat pe subiecti sa asiste la finalizarea unui proiect facut de un student si li s-a cerut sa spuna cat de mult timp vor aloca ajutarii studentului. Cei care erau singuri pe urmele teroristului virtual inclinau sa il ajute mai mult pe student decat cei care erau parte in politie. Echipa imaginara inca era in capul lor, desi jocul se terminase.